Har haft fullt upp

Barn, Nybliven mamma / Permalink / 0
Ja det blir ju inte lika mycket bloggande som man önskar. Man har ju nästan konstant fullt upp när man har en 2 månaders bebis. Innan man blev förälder tänkte man ju att "ne men bebisar sover ju hela tiden", fast det är ju inte alltid sant. Visst, det finns ju de dagarna då vår son sover större delen av dagen men det finns även de dagar som han kan vara vaken väldigt mycket.
 
Nu när man är förälder till en liten bebis så förstår man ju att deras sömn beror väldigt mycket på hur mycket nya intryck de får. Som till exempel igår var vi hos min pappa och hans sambo, där vår son fick träffa en hel del nytt folk samt var på ett ställe där han inte har varit så mycket. Så det var ju många nya ansikten att titta på samtidigt som det var mycket materiella ting i deras lägenhet som var nytt att titta på.
 
Så jag har fått en förståelse för att Benjamin behöver utsättas för nya saker så mycket som möjligt egentligen. Självklart är det bra med rutiner, men han måste få mer kunskap om sin omvärld hela tiden. Därför har jag nu bestämt att, under veckan ska jag våga mig in till stan med honom och träffa en nära vän. Jag vet att det kanske låter som att jag är ensamstående när jag skriver att "jag har bestämt det", men eftersom jag är ensam med sonen större delen av dagarna så är det ju jag som får hitta på saker att göra tillsammans med honom för att inte någon av oss ska bli alldeles för uttråkade och rastlösa. Sen försöker jag och sambon hitta på så mycket som möjligt tillsammans med vår son på helgerna.
 
Jag har dessutom en tanke sen på att börja på babysim med lilleman när han blivit 3 månader. Det kan ju vara en kul grej att göra :-)
 
 
 
Snart får vi också ett babygym där vår son kan ligga och upptäcka nya saker samt träna sin motorik. Vi ska dessutom snart få en leksak levererad som är tänkt att man kan sätta fast på babysittern, där han kan både sitta och titta, men även känna och klämma på leksakerna. Förutom detta brukar vi gå runt mycket i lägenheten och titta så att han får fästa blicken på olika nya saker som han inte har lagt märke till tidigare. Dessutom försöker jag gå ut ungefär varannan dag och promenera med honom i vagnen så att vi båda får lite frisk luft.
 
Om ni har några fler tips på vad man mer kan göra för att aktivera en 2 månaders bebis, så tar vi gärna emot alla tips vi kan få.
 
Till top